Jak przygotować się do podróży samolotem?

Już po sezonie wakacyjnym, ale wiele osób dopiero późną jesienią albo zimą planuje swój urlop. Nie ma nic przyjemniejszego, niż polecieć na narty w Dolomity albo zmienić zupełnie klimat na tropikalny i odpocząć po drugiej stronie kuli ziemskiej. Jednak aby takie wycieczki nie kosztowały majątek, należy zachować szczególną rozwagę w czasie pakowania. Okazuje się, że nasz bagaż ma istotny wpływ na cenę biletu lotniczego, a kuriozalne opłaty za przekwalifikowanie lub za dodatkowe kilogramy mogą zepsuć humory już na samym początku podróży.

Zdjęcie

Sprawdź, czego nie możesz wnieść na pokład samolotu /123/RF PICSEL
Sprawdź, czego nie możesz wnieść na pokład samolotu
/123/RF PICSEL

1. Krok pierwszy - czym się różnią bagaż rejestrowany i bagaż podręczny?


Bagaż podręczny to torba, plecak lub walizka zabierana do kabiny pasażerskiej o określonych wymiarach i wadze. Bagaż rejestrowany to ten, który nadaje się do luku i do którego nie ma dostępu w czasie lotu. W bagażu podręcznym nie można przewozić wielu rzeczy, ale również ten zdawany do luku podlega pewnym ograniczeniom. Zwykle torba zabierana na pokład nie powinna być cięższa niż 10 kg, a bagaż rejestrowany ma limit ok. 23 kg. Oczywiście każdy przewoźnik sam ustala te limity. Zależą one nie tylko od typu linii lotniczej, lecz także od klasy, długości lotu a nawet sezonu. 

Reklama

2. Krok drugi - jak wybrać przewoźnika?


Każda linia lotnicza ustala swoje zasady przewożenia bagażu. Dlatego najważniejszą sprawą jest dokładne przeczytanie regulaminu i zapoznanie się z tabelą opłat. Tendencje są takie, że w połączeniach typu low cost bagaż rejestrowany będzie dodatkowo płatny, a regularne linie lotnicze oferują przeważnie jedną sztukę bagażu rejestrowanego w cenie biletu. Jeżeli znajdziemy niewiarygodnie tanie połączenie, zastanówmy się, czy nie potrzebujemy większej ilości rzeczy. 

Gdy dodamy koszt okazyjnie kupionego biletu i opłatę za bagaż - może się okazać, że ceny są porównywalne, a komfort podróży mniejszy.

Tanie linie lotnicze będą najlepszym rozwiązaniem w przypadku krótkiej podróży do niekoniecznie egzotycznego miejsca. Jeżeli zmieścimy niezbędne rzeczy w torbie podręcznej, a resztę jesteśmy gotowi dokupić na miejscu, nie ma sensu przepłacać za bilet w regularnych liniach. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze możemy wydać na lepszy hotel lub pamiątki.

3. Krok trzeci - czego nie wolno zabrać do samolotu?

Regulacje dotyczące przedmiotów zakazanych są wspólne dla wszystkich przewoźników, ponieważ zostały narzucone przez prawo międzynarodowe. Jedynie kwestie leków czy posiłków dla niemowląt podlegają różnym negocjacjom. W trakcie kontroli bezpieczeństwa możemy zostać poproszeni o pozbycie się przedmiotów, które pracownik lotniska uzna za podejrzane, np. maszynki do golenia z wymiennymi wkładami.

Ważną kwestią jest przewóz płynów. W bagażu podręcznym można mieć tylko litr płynów rozlanych do butelek o maksymalnej pojemności 100 ml i umieszczonych w przezroczystej kosmetyczce. Niektóre linie lotnicze narzucają jej wymiar 20x20 cm. Takie opakowania można kupić w większych drogeriach. Płyny to nie tylko napoje, lecz także pasta do zębów, kremy, dezodoranty, płyn do soczewek. 

Przed podróżą warto się dobrze zastanowić, z czego można zrezygnować albo co dokupić na miejscu. W bagażu podręcznym dopuszcza się tylko alkohol ze strefy bezcłowej. Ten zakupiony poza lotniskiem należy umieścić w bagażu rejestrowanym i to w takiej ilości, na jaką zgadza się państwo docelowe i tranzytowe. 

Co do jedzenia dla niemowląt i dzieci, które zwykle jest konsystencji półpłynnej, należy się skontaktować bezpośrednio z biurem przewoźnika albo przeczytać uważnie regulamin, ale przyjęło się, że pokarm dla dzieci i niezbędne na czas podróży leki nie wliczają się do limitu płynów.

4. Krok czwarty - jaką torbę wybrać?

Walizka, torba podróżna czy plecak - każde rozwiązanie ma swoje plusy, a w określonych sytuacjach okazuje się skrajnie niepraktyczne. Walizka dobrze chroni rzeczy w luku bagażowym, zapobiega też zagnieceniom i najczęściej wygodnie się ją prowadzi, bo jest wyposażona w kółka. Jednocześnie nawet niewielkie przekroczenie dozwolonego rozmiaru sprawi, że trzeba będzie dopłacić za nadbagaż, nie da się jej upchnąć w koszach do pomiaru na stanowiskach kontroli. 

Torba wydaje się pojemniejsza i w sytuacji awaryjnej można trochę ugnieść, aby zmieściła się w limitach, ale zajmuje ręce i sporo waży. To niepraktyczne, szczególnie w trakcie podróży z dziećmi. 

Wydaje się, że plecak byłby doskonały - taki z dużą ilością przegródek. Wszystko byłoby uporządkowane, a ręce wolne. Pytanie brzmi, czy poradzimy sobie z dużym ciężarem na plecach? Do luku bagażowego najlepiej nadać usztywnianą walizkę, a ze sobą zabrać niezbyt obciążony plecak lub pakowną torbę.

5. Krok piąty - poznać limity przewoźnika.

Tanie linie lotnicze, czyli najczęściej Wizz Air i Ryanair pozwalają zabrać na pokład torby o wadze 10 kg. Wizz Air określa rozmiar torby: 42x32x25 cm lub 56x45x25 cm w wersji z dodatkową opłata (duży bagaż podręczny). Ryanair wymaga torby 55x40x20 cm, ale można zabrać ze sobą drugą np. z laptopem lub aparatem byle nie była większa niż 35x20x20 cm.

Regularni  przewoźnicy zwykle zezwalają na dwie lżejsze torby (np. LOT, Lufthansa) albo jedną cięższą (Air France). Na pokład samolotu PLL LOT można zabrać torbę o wymiarach 55x40x23, o wadze do 8 kg oraz torebkę damską, pokrowiec z laptopem lub aparatem. Dokładnie tak samo jest w Austrian Airlines i Lufthansie. Ta ostatnia precyzuje wymiary mniejszej torby: 30x40x10 cm.

Wizz Air i Ryanair (bez pakietu biznes plus) nie wliczają w cenę biletu bagażu rejestrowanego. Jego cena zależy od kilku czynników, np. długości lotu, sezonu, trasy i sposobu odprawy. W Wizz Air na chwilę obecną pobiera opłaty od 63 do 126 zł, a Ryanair od 71 do 166 zł. 

Węgierski przewoźnik pozwala na jedną torbę do 32 kg, a irlandzki na 2 szt. bagażu po 15 lub 20 kg. Regularni przewoźnicy w klasie ekonomicznej ustalają przeważnie limit wagi 23 kg (wyjątkiem jest Austrian Airlines: 20 kg) i o wymiarach łącznych 158 cm (długość + szerokość + wysokość).

6. Krok szósty - jak się odprawić?

Coraz częściej linie lotnicze wymagają, aby pasażerowie odprawili się online lub w kiosku samoobsługowym dostępnym na niektórych lotniskach. W tanich liniach lotniczych wprowadzono duże opłaty za odprawę na lotnisku, by zmobilizować klientów do korzystania ze opcji internetowej. Skraca to czas oczekiwania na lotnisku i nie jest trudne. 

Trzeba sprawdzić w jakim czasie można się odprawić. Ryanair uruchamia system między 21 dniem przed podróżą i zamyka go na 4 godziny przed wylotem, a Wizz Air na dwa tygodnie przed odlotem do 3 godzin, LOT z kolei między 24 a 3 godziną przed początkiem podróży. Wydrukowanie karty pokładowej na lotnisku kosztuje aż 60 euro. W trakcie odprawy online można dokupić bagaż albo zamówić dodatkowe usługi. 

Na koniec drukuje się kartę pokładową, którą należy okazać na lotnisku przy stanowisku kontroli bezpieczeństwa. Jeżeli nie mamy bagażu rejestrowanego nie trzeba iść do stanowiska odpraw.

Tradycyjna odprawa przed lotem międzykrajowym wymaga stawienia się z dwugodzinnym wyprzedzeniem. Należy nadać bagaż rejestrowany przy stanowisku konkretnego lotu, obsługa lotniska oznaczy także bagaż podręczny, a następnie wydrukuje kartę pokładową. W czasie kontroli bezpieczeństwa bagaż podręczny i nakrycie wierzchnie należy umieścić na taśmie w pojemniku, wyjąć elektronikę i płyny. Limity są skrupulatnie przestrzegane. 

Pracownik lotniska ma prawo na podstawie własnej oceny prosić o pozbycie się przedmiotu, który według niego nie powinien się znaleźć na pokładzie, np. zabawkowej broni. Kontroler zaprosi do przejścia przez bramkę z wykrywaczem metali. Potem można już zrobić zakupy w strefie bezcłowej i udać się do poczekalni.

7. Coś poszło nie tak?

Jeżeli zgubi się bagaż nadany do luku lub uszkodzi, należy powiadomić biuro linii lotniczych. W przypadku zniszczenia pasażer ma na to przeważnie 7 dni, a w sytuacji, gdy walizka nie dotrze - trzeba zgłaszać się jak najszybciej. Zwykle zguba znajduje się w ciągu 5 dni. 

Gdy tak się nie stanie, należy złożyć reklamację u przewoźnika i podać dokładną wartość bagażu. Aby zapewnić sobie spokój, najlepiej wykupić ubezpieczenie podróżne, które zagwarantuje szybką interwencję i dostarczenie nowego bagażu. 

Artykuł pochodzi z kategorii: Zwiedzaj świat

FRU.PL
Więcej na temat:

Zobacz również

  • Gdzie się rozgrzać zimą?

    Z roku na rok coraz więcej osób zimą wybiera się w podróż na południe – w poszukiwaniu słońca, kolorowych krajobrazów i energii, której zawsze o tej porze roku brakuje. Kto nie jest zimnolubny, ten... więcej