Chorwacja. Wybrzeże palm i cyprysów

Plaże kuszą czystą turkusową wodą, a gęsta roślinność skrywa godne podziwu i uwagi wspaniałe zabytki.

Zdjęcie

Cavtat w Chorwacji /123/RF PICSEL
Cavtat w Chorwacji
/123/RF PICSEL

Riwiera Dubrownicka to najdalej na południe wysunięty fragment dalmatyńskiego wybrzeża Chorwacji. - Pojedziemy na południe. Tam jeszcze we wrześniu można powygrzewać się w słońcu - stwierdził mąż, gdy wybieraliśmy się na spóźnione wakacje. Zamieszkaliśmy w jednym z hoteli pośród piniowych i cyprysowych zagajników na Półwyspie Babin Kuk. Po rozpakowaniu bagaży udaliśmy się na słynną dubrownicką plażę Copacabana.

- Jednak do bałtyckiego piasku to ten żwirek się nie umywa - oceniłam. Po południu poszliśmy zobaczyć dubrownicki port w Zatoce Gruž. Nad jej brzegami, wśród palm i oleandrów, wznoszą się zabytkowe rezydencje kupców i bogaczy. Do miejskich bram starego Dubrownika mieliśmy z hotelu ok. 2,5 km. Całe zabytkowe centrum otoczone jest średniowiecznymi murami.

Reklama

- Są tak potężne, że musiały dawać poczucie bezpieczeństwa mieszkańcom - powiedziałam z uznaniem. Długo wędrowaliśmy wąskimi uliczkami. Chcieliśmy poczuć atmosferę tego miasta. - Wreszcie dostaliśmy się na Stradun - westchnęłam, kiedy weszliśmy na najpopularniejszą ulicę Dubrownika. Nasz wzrok przyciągnęły białe kamienne fasady domów. - Robią wrażenie! - zachwycił się mąż. - Są niezwykłe.

Po wschodniej stronie Stradun leży plac z najcenniejszymi zabytkami Dubrownika. Wyróżnia się tu barokowy kościół św. Błażeja (crkva sv. Vlaha). Weszliśmy do środka. - O! Patrz jaka ładna figurka patrona miasta - wskazałam na umieszczoną w ołtarzu głównym rzeźbę św. Błażeja. Nad placem dominuje smukła wieża zegarowa z 1444 r. - Świetnie pasuje do tej bramy i budynku Straży Głównej - zauważył mąż. Obok wznosi się pałac Sponza z pięknymi arkadami. Nieco dalej widać Pałac Rektorów. - Wygląda jak wenecki Pałac Dożów - przyszło mi na myśl.

W głębi stoi katedra Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Ufundował ją Ryszard Lwie Serce po ocaleniu z katastrofy morskiej pod miastem. Za murami po wschodniej stronie leży stary port, gdzie kołyszą się jachty i łodzie.  Największe, poza Dubrownikiem, miasto znajdujące się w tym regionie to Cavtat. W centrum miasteczka wspaniale prezentuje się malownicza stara kamienna zabudowa i czerwone dachówki. Nad starówką górują wieże kościołów: Matki Boskiej Śnieżnej przy klasztorze Franciszkanów i św. Mikołaja. Wszystko skąpane jest w tropikalnej roślinności.

- To bardziej przypomina wybrzeże Afryki - powiedziałam, podziwiając wielkie palmy daktylowe na nabrzeżu. W kamieniczkach i pałacykach mieszczą się tawerny. Dochodzące z nich zapachy nie pozwoliły nam iść dalej. Zamówiliśmy dalmatyński specjał, którym jest zupa z owoców morza. Jedyne czego brakowało, to plaża z prawdziwego zdarzenia. Znaleźliśmy ją obok, w Mlini, rybackiej osadzie.

- Tutaj góry schodzą wprost do morza - zachwyciłam się. Niewielka plaża, pokryta piachem i drobnym żwirem, doskonale sprawdziła się podczas popołudniowego relaksu i morskiej kąpieli. - Ciężko uwierzyć, że to już połowa września - westchnę- łam, przeciągając się. Następnego dnia odwiedziliśmy położone na zachód od Dubrownika Slano. Wieś rozciąga się nad samą zatoką, otoczoną górami. Wzrok przyciąga tu smukła wieża klasztoru Franciszkanów, gdzie jest lapidarium, czyli muzeum z kamiennymi zabytkami z czasów rzymskich. Niedaleko leży urokliwe Trsteno.

Miejsce to rozsławia przepiękny ogród, który założyła rodzina Gučetić (Gozze) w XV w. - Przywozili tu rośliny ze wszystkich miejsc, do których zawijały ich statki handlowe - powiedział mąż. - To jeden z najstarszych chorwackich ogrodów. Pośród bujnej roślinności wznosiła się stara rezydencja. - Jednak bardziej mi się podoba fontanna Neptuna - zdecydowałam, oglądając dom.

- A mnie dwa olbrzymie platany - oznajmił mąż, mając  na myśli drzewa rosnące przy wjeździe do Trsteno. Przywieziono je w XV w. znad Bosforu. Mają wysokość 50 m, a obwód 13 m. - Żal opuszczać ten rajski zakątek. Ale wrócimy tu za rok - postanowiłam.

Henryka Opała

Zapamiętaj!

Za pokój dwuosobowy w pensjonacie za tydzień zapłacimy ok. 1000 zł.
Walutą jest chorwacka kuna (HRK). 1 HRK to 0,6 PLN.
W okolicach Dubrownika temperatura we wrześniu to 20ºC do 30ºC.
Informacje turystyczne dostępne na stronie: croatia.hr/pl-PL

Artykuł pochodzi z kategorii: Zwiedzaj świat

Chwila dla Ciebie
Więcej na temat:

Zobacz również

• Gwarny i tłumny Bangkok zdaje się nigdy nie zasypiać. Pełen zabytków, biurowców i starych ruin, kusi egzotyką i obietnicą dobrej zabawy. To miasto albo się kocha, albo nienawidzi. więcej