Rodos. Ulubiona wyspa bogów

Helios obdarował ją wyjątkową ilością słonecznych dni, Posejdon krystaliczną wodą, Eol orzeźwiającym wiatrem...

Zdjęcie

Bajeczne Rodos /123/RF PICSEL
Bajeczne Rodos
/123/RF PICSEL

Pojechaliśmy na tę popularną wyspę Dodekanezu pod koniec zeszłorocznych wakacji. Wybraliśmy hotel w Ialissos, położonym 5 km od Rodos, stolicy wyspy. - Plaża kamienista, ale ten lazurowy kolor wody powala - zachwycałam się na pierwszym spacerze. Hotel miał wydzielony fragment plaży, więc leżaki i parasole były dla gości za darmo. Przeplataliśmy plażowanie ze zwiedzaniem.

Celem pierwszej wycieczki, już drugiego dnia, było miasto Rodos. Pojechaliśmy tam autobusem. Dworzec w mieście znajduje się obok starego portu Mandraki. Wpływające do niego jachty, łodzie, statki witane są przez dwie rzeźby: sarny i jelenia. - Powstały tam, gdzie kiedyś stał Kolos Rodyjski - wyjaśniłam wnuczce Zosi. Zbudowany w III w. p.n.e. ku czci boga słońca Heliosa posąg miał 30 m wysokości. Zniszczony został przez trzęsienie ziemi w 226 roku p.n.e. - Podobno są plany jego odbudowy - dodał mąż.

Reklama

Nad portem wznoszą się potężne mury zamku joannitów, czyli zakonu kawalerów Maltańskich. - Udało się je pokonać jedynie tureckiej armii Sulejmana Wspaniałego - przypomniałam wiadomości z historii. Joannici pozostawili po sobie wspaniałe zabytki, a najpiękniejszym jest zbudowany w XIV wieku Zamek Wielkich Mistrzów. - Spójrz, jakie wspaniałe podłogi - patrzyłam na przywiezione z wyspy Kos mozaiki z czasów bizantyjskich.

Obok zamku ciągnie się ulica Rycerska, gdzie po obu jej stronach wznoszą się rezydencje joannickich rycerzy. Włóczyliśmy się małymi, ukwieconymi uliczkami ze snującymi się leniwie kotami. - Odpocznijmy tu chwilkę - poprosiłam męża. Znaleźliśmy fajną, małą knajpkę na placu koło nieco zaniedbanego meczetu. Obok nas kilku starszych mężczyzn żywiołowo dyskutowało. - Może, jak i u nas, rozmawiają o polityce - żartował mąż. Zamówiliśmy napoje, bo w hotelu czekał na nas obiad.

Następnego dnia zobaczyliśmy Lindos. To miasteczko na wschodnim wybrzeżu, uznane za jedno z najpiękniejszych w Grecji. Białe domy, kwitnące bugenwille i osiołki na drogach, tworzą niezwykły klimat. Na skalistym wzgórzu wznoszą się mury Akropolu ze świątynią Ateny. - Zdobywamy Akropol! - dałam hasło do wymarszu. Widok ze szczytu na białe miasto zrekompensował nam trud wspinaczki. Ze wzgórza mogliśmy zjechać na osiołku.

- Zejdziemy na własnych nogach - zadecydowałam, by oszczędzić trudu osiołkom. U podnóża Akropolu znajduje się maleńka zatoka otoczona skałami. - Tutaj przypłynął św. Paweł, aby szerzyć chrześcijaństwo wśród mieszkańców - czytałam w przewodniku. Lindos to miasto tętniące życiem, w którym dyskoteki i kluby cichną dopiero nad ranem. Trudno tu znaleźć wolny stolik w jakimś lokalu. Nam się nie udało.

- Jutro wybierzemy się nad Zatokę Anthony'ego Quinna - planował mąż przy kolacji w hotelu. Dotarliśmy tam po krótkim pobycie w parku wodnym w Faliraki. Zatoka zawdzięcza nazwę kręconemu tu filmowi "Działa Navarony" z udziałem tego znanego aktora. - Kąpiemy się! Woda tu jak kryształ! - krzyknęłam, gdy tylko rozłożyliśmy ręczniki. Nurkowaliśmy w maskach i wypatrywaliśmy kolorowych rybek. Było po prostu super! Ostatniego dnia popędziliśmy po zakupy! Ból wyboru był wielki! Ostatecznie nastawiliśmy się na lokalne specjały. Kupiliśmy miód szałwiowy i z migdałami, aromatyczną oliwę i śliczną ceramikę.

Ewelina Łukasik

Zapamiętaj

Na Rodos można kąpać się w morzu od maja do października. Temperatura wody ok. 27 st. C.

Tygodniowy pobyt w pokoju dwuosobowym kosztuje ok. 1200 zł bez wyżywienia lub ok. 1700 zł all inclusive (przelot i transfer w cenie).

Regularnie kursują autobusy między miejscowościami turystycznymi. Bilet od 1,70 euro w jedną stronę.

Artykuł pochodzi z kategorii: Wakacje

Chwila dla Ciebie
Więcej na temat:

Zobacz również

• Wakacje w Ustce. Ciekawe miejsca i atrakcje

Modny nadbałtycki kurort, mały rybacki port, cenione uzdrowisko. To jedno z najbardziej lubianych miejsc letniego wypoczynku w Polsce, kusi turystów licznymi atrakcjami w miasteczku i jego okolicach. więcej